Jahshaka
In de wereld van de televisie zijn bumpers veelgebruikte video-elementen, vaak propvol met allerhande digitale effecten. Nu computers voor thuis krachtig genoeg zijn kun je deze bumpertjes, en natuurlijk ook langere filmpjes, ook zelf thuis maken. Dit doe je bijvoorbeeld met een pakket voor video-editing. Maar wanneer je goede resultaten wilt behalen dan moet je vaak dure software aanschaffen, zoals Adobe After Effects. Maar PD zou PD niet zijn als we een gratis oplossing voor dit creatieve werk hebben, Jahshaka geheten.
Na installatie van Jahshaka krijg je een desktop voor je waarin je alle benodigde elementen klaarzet, zoals plaatjes en filmpjes. Vervolgens kun je met de animator aan de slag gaan. Hoe dit precies werkt wordt duidelijk uitgelegd in de afdeling tutorials. Soms zal het even zoeken zijn naar een bepaald knopje, want animatiesoftware is nooit echt eenvoudig. Toch slaagt Jahshaka erin alles overzichtelijk te houden. En uiteindelijk kun je zeer fraaie creaties maken, bekijk de Gallery maar eens.
Op dit moment is het pakket (2.0 RC1) verkrijgbaar voor Windows, Linux en OS X. Zoals zoveel Open Source-projecten is de software nog volop in ontwikkeling. In de Linuxversie kun je op dit moment naast het animeren ook non-lineair monteren op een tijdlijn, zoals gebruikelijk is in videosoftware. Deze functionaliteit zal snel in de Windows-versie worden toegevoegd, net als het renderen (exporteren) naar het bekende MPG-formaat. Er staan nog veel meer verbeteringen op stapel, dus hou de website goed in de gaten
http://web.planet.nl/planetdownload/pd127.phpJe zult begrijpen dat ik het nu volop aan het testen ben - het zou goed zijn als we met meer mensen hier mee bezig gaan. Om zo de mogelijkheden aan elkaar uit te kunnen leggen.
Inderdaad dit begint er op te lijken. Aan de andere kant ik ben wel wat gewend als het op editen van audio, video aankomt. De eerste testen zijn niet veel belovend.
Wat bedoel ik: Het programma lijkt mij uitstekend. Echte voor audio en video bewerking loop je al gauw tegen configuratie problemen met het systeem. Waarom audio en video bewerking vraagt veel van de procescor. En dat niet alleen.
Wanneer je net zoals mij professioneel audio hebt geedit, dan weet je dat het hele systeem voor gemodificeerd zal moeten zijn anders kun je met het duurste programma nog maar weinig.
Ieder spoor / track / timeline vraagt de nodige van het systeem.
Ga maar na hoe dit in een studio werkt:
Opnamens met meer dan 40 track - sporen - is gebruikelijk.
Wanneer het een live opname betreft heb je op ieder track meer dan 100 tot 500 mb staan
Dit maal 40 is .......reken maar uit bijelkaar een paar giga bites.
Dit moet realtime door de pc verwerkt worden. Dit zelfde geld ook voor video.
Dat kan alleen wanneer je goed motherboard gebruikt en het liefst een goei intel procersor uit het duurde sigment. Er komt nog meer bijkijken voor wat betreft systeem afsteling. Dit geld voor Windows en Macintosh.
Hoe dit voor Linux werkt weet ik niet, daar probeer ik nu achter te komen.
Wat ik graag wil weten hoeveel timelines je in Jahshaka kunt verwerken voor dat het er mee stopt.
Ik kom niet verder dan twee timelines - en wat afbeeldingen
Audio klinkt als of het achterste voren loopt.
Op zich is dit niet vreemd - het heeft te maken met de hele systeem configuratie.
Wie weet kunnen we daaruit komen met wat aandacht