Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
April 20, 2014, 15:32:07
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.
Nieuws: Kijk ook eens op het worldforum, de wiki of de nederlandse Pardus site of op Twitter- Registreren als forumlid? Email de moderator!

+  Forum.Pardus-Linux.nl
|-+  Pardus algemeen
| |-+  Tips & Tricks
| | |-+  Het instellen van een netwerk tussen PC's
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Het instellen van een netwerk tussen PC's  (gelezen 6309 keer)
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Gepost op: Februari 27, 2008, 17:02:38 »

Onderstaande handleiding staat (in een andere vorm) ook hier.

Naar aanleiding van de post http://forum.pardus-linux.nl/index.php?topic=790.0 heb ik een verhaal(gebruiksaanwijzing) geschreven over het instellen van een (samba)netwerk tussen twee PC's.

Mijn startpunt is op de PardusPC een nieuwe installatie van Pardus 2007.3 + alle updates tot 07/03/08 (dit is belangrijk) met een actieve firewall.
Op de WinPC een nieuwe installatie van WindowsXP Professional met het Configuratiescherm op categorieweergave en een actieve Sygate firewall en een werkende Canon BJC-1000 printer.
Deze twee PC's zijn via kabels met een Sitecom WL-535 router verbonden.
[Toepassen] betekent druk op de Toepassen-knop en {tekst} is de tekst in een scherm.
Op de PardusPC is standaard na een nieuwe installatie /home/samba als shared map (alleen leesbaar) ingesteld.
Hier gaan we dan:

PardusPC:
  {Pardus}>{Tasma}>{Systeem}>{Dienstbeheer} en selecteer {SMB Network Sharing}.
    Zet een punt voor {Bij opstarten uitvoeren} net boven {Niet uitvoeren bij opstart} en activeer de groene
    (Start)knop.
    In de kolom {Bij opstarten uitvoeren} zal nu {Ja} staan > en sluit Dienstbeheer.
  {Internet en netwerk}>{Firewall configuratie} zet een vinkje voor {Windows gedeelde bestanden dienst}
    >[Toepassen]>[Ok] en sluit Tasma.

WinPC:
  {start}>{Configuratiescherm}>{Netwerk- en Internet-verbindingen}>{Een thuisnetwerk of een bedrijfsnetwerk
   instellen}
  [Volgende]>[Volgende] en zet (indien aanwezig) een vinkje in {Verbroken netwerkverbindingen negeren}
   >[Volgende]
  Controleer of er een punt voor {Deze computer maakt verbinding met het Internet via een gateway in mijn
   huis of ....} staat
  >[Volgende] Vul {Beschrijving van de computer:} in (iets van WinPC) >[Volgende]>[Volgende] en zet een punt
  voor {Bestands- en printerdeling inschakelen} >[Volgende]>[Volgende] en zet een punt voor {Doorgaan met de
  wizard ....} >[Volgende]>[Volgende]
  Het {Wizard Netwerk instellen} scherm is nu gesloten en herstart de WinPC.

WinPC:
{start}>{Deze computer} en geef in de adresbalk het volgende adres op:
                    \\NetBIOSnaam-van-de-PardusPC + Enter
Deze NetBIOSnaam-van-de-PardusPC kan je in {Pardus}>{Tasma}>{Internet en netwerk}>{Samba} vinden en is niet hoofdlettergevoelig.
Als alle instellingen en verbindingen goed zijn verschijnt er nu o.a. een share map.
Deze \\NetBIOSnaam-van-de-PardusPC\share map (/home/samba op Pardus) is op dit moment alleen leesbaar (niet schrijfbaar) vanuit XP en bevat na een nieuwe installatie van Pardus geen bestanden.
Je kan nu in Pardus in deze /home/samba map een tekst- of beeldbestand plaatsen en deze zal na het vernieuwen van het beeld op de WinPC zichtbaar zijn.
Wanneer het bestand niet leesbaar is zet dan op de PardusPC de {Eigenschappen}>{Toegangsrechten} voor dit bestand op tenminste {Kan lezen} voor de categorie {Anderen:}.

PardusPC:
 Op het bureaublad {Systeem}>{Netwerkmappen}>{Sambanetwerk} met daarin een {WinPC-werkgroep} en {Pardus} pictogram.
 (Het kan een paar minuten duren voordat beide pictogrammen verschijnen.)
Deze WinPC-werkgroep kan je op de WinPC in {start}>{Configuratiescherm}>{Systeem}>{Computernaam} Werkgroep: vinden.
Het bovenstaande kan je ook bereiken door in de locatiebalk van Konqueror het volgend op te geven:
                             smb://WinPC-computernaam/ + Enter
Deze WinPC-computernaam kan je op de WinPC in {start}>{Configuratiescherm}>{Systeem}>{Computernaam} Volledige computernaam: vinden.
Na het openen van {WinPC-computernaam} komt de volgende mededeling {Er kon geen verbinding worden gemaakt met ...}
 Dit komt door de Sygate firewall op WinPC.

WinPC:
 Open Sygate firewall >{Tools}>{Options...}>[OK]>{Network Neighborhood} en selecteer de juiste Network Interface
 zet een vinkje voor {Allow others to share my files and printer(s)} >[OK]

PardusPC:
 Na het openen van {Systeem}>{Netwerkmappen}>{Sambanetwerk}>{Mshome} zal {??? (meestal Unattended(WinPC))}
 verschijnen.
 Open deze en o.a de {SharedDocs} map verschijnt en open {SharedDocs}.
 Deze SharedDocs map is de \Documenten and Settings\All Users\Documenten map op WinPC.
 Bovenin op de Locatiebalk staat nu de link naar deze map (smb://...../SharedDocs).
 Om deze map de volgende keren gemakkelijk te vinden doe het volgende:
 Rechtsklik op een lege plaats op het bureaublad en kies {Nieuw aanmaken}>{Koppeling naar locatie(URL-adres)...}
 en kopieer de link {smb://......./SharedDocs} naar {Koppeling naar locatie invoeren (URL-adres):}
 In {Bestandsnaam:} komt nu automatisch {SharedDocs} (deze naam mag je veranderen) te staan en kies [OK].
 Op het bureaublad staat nu een link naar de shared map op WinPC.

Herstart nu beide PC's en controleer of alles nog steeds werkt.
We gaan nu de map /home/samba op de PardusPC schrijfbaar maken.

PardusPC:
 {Pardus}>{Tasma}>{Internet en netwerk}>{Samba}>[Administator modus]>Rootwachtwoord+[OK]>{Gedeelde bronnen}>{share}>
 [Gedeelde bron bewerken]
 Zorg ervoor dat er voor {Publiek},{Bladerbaar} en {Beschikbaar} een vinkje staat en NIET voor {Alleen lezen}.
 [OK]>[Toepassen]>[OK] en sluit Tasma.

Als alles goed gegaan is kan je nu vanuit de WinPC een bestand op de PardusPC plaatsen.

En als toegift de printer instellen.
PardusPC:
 {Pardus}>{Tasma}>{Randapparatuur}>{Printers}>{Toevoegev}>{Printer/groep...}>[Volgende >]>
 {SMB-gedeelde printer (Windows)}>[Volgende >]>{Gastaccount (login="guest")}>[Volgende >]>[Scannen]
  eventueel het scanresultaat uitklappen  en de juiste printer kiezen [Volgende >] en in het venster
  het juiste model kiezen >[Volgende >]> geeft dan een aanbevolen stuurprogramma (mocht deze niet werken kies
  dan de simplified versie >[Volgende >] en test de printer >[Volgende >]>[Volgende >]>[Volgende >] geef een
  naam op voor de printer >[Volgende >]>[Volgende >]>[X]

Tot zover mijn verhaal.
« Laatste verandering: Oktober 24, 2008, 13:25:33 door atolboo » Gelogd
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 27, 2008, 17:26:25 »

Geweldig "atolboo"

Dit zijn dingen die we nodig hebben.
Ik ga het proberen.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 27, 2008, 18:11:44 »

Ho, ho. ......... niet te snel.
Probeer er eerst maar eens gaten in te schieten.
Die hoor ik namelijk graag.
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 02, 2008, 17:55:25 »

Ik ga het proberen.
Toch maar niet.
Mijn andere pc met windows xp is weer eens vastgelopen.
XP eraf gegooid (gebruikte het toch bijna nooit meer) en ook Pardus opgezet.
Van af nu helemaal windows vrij Grin
Nu nog een netwerk tussen 2 pardus pc's, maar daar ben ik nog niet uit.
Dus alle hulp is welkom.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 03, 2008, 10:51:25 »

Nu nog een netwerk tussen 2 pardus pc's, maar daar ben ik nog niet uit.
Dus alle hulp is welkom.
Dit gaat hetzelfde als tussen Pardus <-> XP met de volgende toevoeging.
Zorg dat op de PC op afstand (de serverPC, dit is de PC die je wilt bereiken) de {Werkgroep:} en {NetBIOS-naam:} verschillende namen hebben.
Deze zijn op de serverPC onder {Pardus}>{Tasma}>{Internet en netwerk}>{Samba}>[Administator modus]>Rootwachtwoord>{Basis instellingen} in te stellen.
Deze namen dienen op de clientPC (de PC waarop je werkt) ook veschillend te zijn met die van de serverPC.

Daarna kan je op de clientPC op het bureaublad in {Systeem}>{Netwerkmappen}>{Sambanetwerk} de serverPC opzoeken.
(Denk erom dat dit zoeken enkele minuten kan duren.)

Wanneer dit te lang duurt dan kan je in Konqueror of Krusader in de lokatiebalk het volgende opgeven:
smb://NetBIOS-naam(van de serverPC)/

Dus wanneer de NetBIOS-naam van de serverPC 'noot' is, dan geef je op:
smb://noot/

Ik hoop dat deze toelichting voldoende is.
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 03, 2008, 21:08:49 »

Alles precies zo gedaan maar het werkt nog niet.
Kan wachten tot ik een ons weeg maar er gebeurd niks.
Ingevoerd in konqueror maar dan krijg ik deze melding "Er kon geen verbinding worden gemaakt met de host voor smb://drie/"
Wel kom er een verbinding (mshome) met de pc van mijn zoon (windows xp) maar daar heb ik niets voor ingesteld. Huh?
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 03, 2008, 21:38:46 »

Wel kom er een verbinding (mshome) met de pc van mijn zoon (windows xp) maar daar heb ik niets voor ingesteld. Huh?
Dus die PC is al eens een keer voor nerwerken geconfigureerd.

Ingevoerd in konqueror maar dan krijg ik deze melding "Er kon geen verbinding worden gemaakt met de host voor smb://drie/"
Is op de clientPC 'SMB Network Sharing' in 'Dienstbeheer' actief en 'Windows gedeelde bestanden dienst' in de Firewall?
Indien ja voor beide klik op de serverPC op de Netwerk-applet (rechtonder).
In het popup scherm verschijnt nu het IP-adres van de serverPC.
Voer nu op de lokatiebalk in konqueror op de clientPC het volgende in:
smb://IP-adres van de serverPC/
bv: smb://192.168.0.105/
Wat gebeurt er nu?

Ik krijg dezelfde foutmelding wanneer de naam in smb://drie/ niet hetzelfde is als degene die staat in het bestand /etc/samba/smb.conf op de serverPC achter 'netbios name ='.
(Deze naam is niet hoofdlettergevoelig.)
Deze kan je ook zien in {Pardus}>{Tasma}>{Internet en netwerk}>{Samba}>{Basis instellingen} op de serverPC
« Laatste verandering: Maart 04, 2008, 10:00:59 door atolboo » Gelogd
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 04, 2008, 17:42:49 »

Is op de clientPC 'SMB Network Sharing' in 'Dienstbeheer' actief en 'Windows gedeelde bestanden dienst' in de Firewall?
Indien ja voor beide klik op de serverPC op de Netwerk-applet (rechtonder).
In het popup scherm verschijnt nu het IP-adres van de serverPC.
Voer nu op de lokatiebalk in konqueror op de clientPC het volgende in:
smb://IP-adres van de serverPC/
bv: smb://192.168.0.105/
Wat gebeurt er nu?

Hier begrijp ik eigenlijk niks van.

In de map etc/samba/smb.conf  kloppen al de namen met wat ik heb ingevoerd bij beide pc's.

« Laatste verandering: Maart 04, 2008, 17:44:30 door Jaap » Gelogd
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 04, 2008, 20:49:29 »

Hier begrijp ik eigenlijk niks van.
Dan probeer ik het op een andere manier dit duidelijk te maken.
Open op de serverPC (de PC die je wilt bereiken) {Pardus}>{Tasma}>{Internet en netwerk}>{Netwerkbeheer}.
Hierin staat bij de netwerkkaart (achter het groene vinkje) het IP-adres van serverPC.
Deze heeft de vorm van 192.168.0.105 (dit is een voorbeeld, bij jouw kunnen het andere getallen zijn).
Voer nu in konqueror op de lokatiebalk op de clientPC (de andere PC, de PC waar je normaal achter zit) het volgende in:
smb://IP-adres van de serverPC/ + Enter
bv: smb://192.168.0.105/ + Enter
Ik hoop dat dit wel duidelijk is en wat zie je nu in konqueror verschijnen?
« Laatste verandering: Maart 05, 2008, 11:51:23 door atolboo » Gelogd
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 05, 2008, 19:54:07 »

Ik zal mijn situatie proberen duidelijk te maken.
ADSL 4 poorts Router,  poort 1: aangesloten 1 pc (dochter1 windows) ip adres automatisch.
poort 2: aangesloten  een 8 poorts switsch/hub.
Switsch/hub, aangesloten: 1 pc (dochter 2 windows) ip adres 10.0.0.86. 1 pc (zoon windows) ip adres: automatisch.
2 pc's (ik) Hoofd pc (Pardus) ip adres 10.0.0.204 .PC 2 (Pardus) ip adres 10.0.0.6
Tussen deze 2 pc's wil ik een netwerkje.

Ik heb alsvolgt ingesteld: Hoofd pc (clientpc) werkgroep: jaapeen, netbios naam: een.

PC2 (serverpc)  werkgroep: jaapdrie, netbios naam: drie.

Ga ik naar (op hoofd pc) “systeem>netwerkmappen>sambanetwerk< krijg ik enkel verbinding met de pc van mijn zoon (mshome) en niet met mijn pc2.
Voer ik in konqueror smb://10.0.0.6/  in krijg ik de volgende melding: server gaf geen antwoord binnen tijdslimiet.
En de zelfde melding op pc2 als ik het ip adres van de hoofd pc invoer  smb://10.0.0.204/ 

Wat doe ik fout?
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Maart 05, 2008, 21:00:29 »

Wat doe ik fout?
Op het eerste gezicht zie ik hier niets fout aan.
Maar hoe nu verder?
Schakel op beide PardusPC's de firewall tijdelijk uit.
Kontroleer op de serverPC  of daar in Dienstbeheer 'SMB Network Sharing' actief is.
En probeer het dan nog eens.
Ik krijg namelijk dezelfde foutmelding wanneer 'SMB Network Sharing' niet actief is en/of 'Windows gedeelde bestanden dienst' in de firewall uit staat.

Een vogende test is het pingen naar de andere kant.
Dit is een test om te kijken of de andere kant zichtbaar en bereikbaar is.
Een eerste voorwaarde om deze test te laten slagen is dat de firewall UIT staat (niet actief).
Deze test gaat als volgt:
Kijk wat het IP-adres van de serverPC is. (deze kan na een herstart door het DHCP-protocol veranderen)
Open op de clientPC een Konsole en geef het volgende commando:
ping -c 2 IP-adress van de server (bv. ping -c 2 10.0.0.6)
Wanner de andere kant bereikbaar is komt er als antwoord o.a. 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss en
2 packets transmitted, 0 received, +2 errors wanneer niet bereikbaar.

Wat is merk /type van de 8 poorts switsch/hub?
Wanneer ik dat weet kan ik proberen om een vergelijkbare te pakken te krijgen en het zelf te proberen.
Mijn huidige netwerk is een Sitecom WL-535 4 poorts router
http://www.sitecom.com/product.php?productname=Wireless+Network+Broadband+Router+54g&productcode=WL-535&productid=549&subgroupid=39
« Laatste verandering: Maart 06, 2008, 10:24:34 door atolboo » Gelogd
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 06, 2008, 17:25:30 »

De hub is een: SW002 Sweex 8 Port switch 10/100 Mbps.

Dit is wat ik krijg als ik "ping enz" in konsole invoer.

* ping.jpg (54.5 KB, 591x462 - bekeken 254 keer.)
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: Maart 06, 2008, 17:38:07 »

Dit is wat ik krijg als ik "ping enz" in konsole invoer.
Dat is heel mooi, de twee PC's zien elkaar.
Nu wordt het echt moeilijk.
Blijft mijn opmerking "Kontroleer op de serverPC  of daar in Dienstbeheer 'SMB Network Sharing' actief is."
Dit bepaalt namelijk of de server of smb:// kan reageren (het samba_protocol aan/uit staat).
Jaap
Pardus Meester

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: Maart 06, 2008, 18:59:55 »

Misschien een domme vraag maar waar vind ik: Dienstbeheer 'SMB Network Sharing'?
joske
Pardus Leerling
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: Maart 06, 2008, 20:19:40 »

Bedankt atolboo.

Ik heb nog een vraag: als ik bij Samba een gedeelde map toevoeg, namelijk "/home/jos/", dan is deze niet toegankelijk vanaf de Windows computer. Het lijkt er op of samba alleen mappen wil delen die in je home folder (in /home/jos/) zitten, maar niet de map zelf...

Is dit op te lossen?
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte