Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
April 23, 2014, 21:30:56
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.
Nieuws: Kijk ook eens op het worldforum, de wiki of de nederlandse Pardus site of op Twitter- Registreren als forumlid? Email de moderator!

+  Forum.Pardus-Linux.nl
|-+  Pardus algemeen
| |-+  Pardus algemeen
| | |-+  adieu
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: adieu  (gelezen 1971 keer)
fox
Pardus Gezel

Bekijk profiel
« Gepost op: Maart 02, 2012, 23:31:26 »

Jammer dat de ontwikkeling van Pardus min of meer tot stilstand is gekomen. Ik heb het een aantal jaar met plezier gebruikt, vooral toen het nog KDE 3 als UI had. Ik zou het nog een tijd kunnen gebruiken, maar ik wil toch wel upgrades van bijv. de browser hebben. Daarom ga ik maar op zoek naar een andere Linux distributie. Geen Ubuntu, heb ik bekeken maar ik vind de UI maar niks.

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp als ik het nodig had, vooral Atolboo die zeer zeker een guru is.

Groetjes,

Frank
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 03, 2012, 23:54:19 »

........maar ik wil toch wel upgrades van bijv. de browser hebben.
Zijn op het ogenblik van PardusUser.de te verkrijgen met:
  • firefox-10.0.2
  • chromium-browser-18.0.1027.0
  • google-chrome-17.0.963.56
  • opera-11.61
en nieuwere zijn er nog niet te maken.
HIER kan je wat de intentie is.

.....Daarom ga ik maar op zoek naar een andere Linux distributie.
Ik ben zeker niet blind en voor mij komt op dit moment Linux Mint 12 "KDE" het dichts in de buurt.
Willy
Pardus Gezel

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 04, 2012, 16:15:31 »

Citaat
Ik ben zeker niet blind en voor mij komt op dit moment Linux Mint 12 "KDE" het dichts in de buurt.
Atolboo,ik heb ook deze al eens getest en het klopt komt het dichts in de buurt....maar toch terug vlug naar Pardus !
fox
Pardus Gezel

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 04, 2012, 16:28:04 »

........maar ik wil toch wel upgrades van bijv. de browser hebben.
Zijn op het ogenblik van PardusUser.de te verkrijgen met:
  • firefox-10.0.2
  • chromium-browser-18.0.1027.0
  • google-chrome-17.0.963.56
  • opera-11.61
en nieuwere zijn er nog niet te maken.
HIER kan je wat de intentie is.
De browser was maar een voorbeeld. Worden ook systeem onderdelen, bijv. de kernel, aangepast? 

Citaat
.....Daarom ga ik maar op zoek naar een andere Linux distributie.

Ga ik proberen.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 04, 2012, 16:45:38 »

...... en het klopt komt het dichts in de buurt....maar toch terug vlug naar Pardus !
Wanneer het duidelijk gaat worden (ik verwacht ergens na 25 maart) is het eventueel wel handig om iets achter de hand te hebben. Grin
En op dit moment ben ik ook mijn problemen  bij de overgang Pardus>Mint aan het verzamelen als een soort van Tips & Tricks.
Op dit moment bevat deze:
  • Ingeschakelde desktopeffecten voor niet al te snelle computers (netbook)
  • Installeren van restricted formats
  • USB-ondersteuning in VirtualBox
  • ... en misschien wordt deze lijst wel langer
Ik ben van plan om t.z.t deze Tips & Tricks in de NL-EN-DE taal te maken.

........ Worden ook systeem onderdelen, bijv. de kernel, aangepast? 
De kernel zeker niet omdat dat boven onze competentie gaat.

socialdefect
Pardus Leerling
**

Free Software For Free People

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 11, 2012, 18:25:51 »

Dit slechte nieuws had ik nog niet meegekregen. Ik had juist het idee dat het succes van Pardus nou net erg aan het groeien was, vooral onder de Turkse en Nederlands/Turkse bevolking. Maar ja... ze zullen er vast een hele goede reden voor hebben denk ik dan maar....

Een vervanger vinden voor Pardus is inderdaad erg moeilijk gezien het echt een unieke distributie is met een ongeŽvenaarde stabiliteit. Qua werkomgeving en configuratiemiddelen staat Mandriva wel het dichtst bij Pardus, wat de stabiliteit betreft zou dat weer eerder Fedora/CentOS of Debian zijn. Ubuntu en daarvan afgeleide distributies zoals Mint zijn in mijn ogen echt niet betrouwbaar genoeg als je ze niet eigenhandig samenstelt.

Helaas heb ik ook niet genoeg kennis om een OS from scratch, enterprice klasse kernel en configuratie tools etc. te bouwen/onderhouden dus daarin kan ik helaas weinig betekenen. Een tweede mogelijkheid die wat minder vraagt van de gemeenschap is het porten van Pardus naar bv Debian of Fedora. Op die manier kan je een stabiele basis gebruiken en de beschikbare repo's. De Pardus specifieke pakketten moeten dan misschien nog wel aangepast worden maar dat is lang niet zo veel werk als een complete distributie onderhouden. Misschien niet echt de meest ideale oplossing maar wel haalbaar met een kleine gemeenschap.

Als ik ergens bij kan helpen dan laat het maar horen.. (Ik heb het erg druk de laatste tijd dus reageer vaak erg laat)
Ik heb ook redelijk veel contacten en mailadressen/lijsten binnen de NL open source gemeenschap en heb nog een FOSS mailinglijst met 70000+ leden dus kan veel mogelijke belangstellenden bereiken.

Groeten, Arjan
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 11, 2012, 21:08:42 »

...... Ubuntu en daarvan afgeleide distributies zoals Mint zijn in mijn ogen echt niet betrouwbaar genoeg als je ze niet eigenhandig samenstelt.
Is dit een mening of kan je dat met gegevens ook onderbouwen.
En wat bedoel je met "eigenhandig samenstellen" ?
Wat bedoel je met "Pardus specifieke pakketten" Huh?
socialdefect
Pardus Leerling
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 11, 2012, 21:24:25 »

...... Ubuntu en daarvan afgeleide distributies zoals Mint zijn in mijn ogen echt niet betrouwbaar genoeg als je ze niet eigenhandig samenstelt.
Is dit een mening of kan je dat met gegevens ook onderbouwen.
Mijn mening over/ervaring met ubuntu 10+ is dat het vaak erg lang duurt voordat een nieuwe release echt stabiel is, vooral de Gnome releases maar Kubuntu wil hier ook wel eens last van hebben. De laatste jaren zie je ook steeds minder vaak dat nieuwe gebruikers de laatste nieuwe versie word geadviseerd. Ik adviseer zelf ook al jaren de LTS releases.

Citaat
En wat bedoel je met "eigenhandig samenstellen" ?
Daarmee bedoel ik het installeren van een kaal commandline systeem en daar zelf de rest bij installeren. De zogenaamde Blokkendoos methode die veel gevorderde Ubuntu gebruikers hanteren.

Citaat
Wat bedoel je met "Pardus specifieke pakketten" Huh?
Pakketten die speciaal voor Pardus zijn gemaakt en dus ook alleen in Pardus gebruikt worden.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 11, 2012, 21:53:56 »

Mijn met Linux Mint 12 "KDE" geven tot op heden een positieve indruk.
En daar Pardus geen Blokkendoos-installatie heeft komt de  Blokkendoos-overweging  bij mij niet in overweging.

Pakketten die speciaal voor Pardus zijn gemaakt en dus ook alleen in Pardus gebruikt worden.
De enigste die op dit moment in mijn gedachte komt is "kaptan".
En welke zijn er nog meer Huh?

Het is wel zo dat de manier van bouwen van pakketten voor PiSi eenvoudig is en daardoor vrij gemakkelijk te leren is.
In zoverre het maken van software gemakkelijk kan zijn Grin
socialdefect
Pardus Leerling
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 11, 2012, 22:03:37 »

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ik bedoel met die blokkendoos installatie ook niet een Pardus installatie maar een Pardus kloon op Debian of Fedora. Dus; Het na bouwen van Pardus met de pakketten van die andere distro en eventueel Kaplan, Pardus Installer en PISI porten naar het nieuwe systeem.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: Maart 11, 2012, 22:23:21 »

In Pakketbeheer kan je zien dat pisi op python (.py bestanden) gebaseerd is.
Zoals (bijna alles?) in Pardus.
En wat mij betreft: ik ben geen software goeroe.
Alleen maar iemand die (op mijn manier)
« Laatste verandering: Maart 11, 2012, 22:25:34 door atolboo » Gelogd
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 11, 2012, 22:45:44 »

En dit ook nog:
Een belangrijk onderdeel van Pardus is Comar.
Citaat
Pardus programs are packaged with small scripts which configures them to integrate with system and each other. «omar is the tool which manages and executes these scripts.
socialdefect
Pardus Leerling
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Maart 11, 2012, 23:16:48 »

Ik heb even wat zitten brainstormen... Het porten van pisi naar een andere distro zou niet echt veel toegevoegde waarde hebben, eigenlijk helemaal geen behalve misschien (gedeeltelijke) comptabiliteit met de officiŽle Pardus releases. Als overige pakketten in python zijn gemaakt zouden deze ook moeten werken op andere distro's en is dat slechts een kwestie van nieuwe pakketten maken.

Wat pisi betreft zou er bv een wrapper script gemaakt kunnen worden wat de pisi commando's vertaald naar apt of yum commando's. Zo'n script is vrij gemakkelijk te maken met als enige verschil voor de gebruiker dat er geen pisi maar rpm of deb pakketten gebruikt worden.

Op deze manier zou je een systeem kunnen samenstellen wat voor de doorsnee gebruiker nog steeds aanvoelt en werkt zoals Pardus. Ook kan zo'n systeem gemakkelijk onderhouden worden door de gemeenschap zelf als er vrijwilligers gevonden kunnen worden die Kaplan kunnen onderhouden. Is dat laatste niet het geval kan je kaplan in de loop der tijd vervangen door een prog wat door de upstream gemeenschap onderhouden word.

Ik kan me voorstellen dat er vanuit de Pardus gemeenschap vast een behoefte is naar een vervanger. Ik ken bv wat Turkse Nederlanders die Pardus gebruiken en niet eens weten dat dit een Linux systeem is. Voor hun zou het verdwijnen van Pardus nog wel eens kunnen betekenen dat ze weer Windows denken te moeten gebruiken omdat er geen Pardus meer is...

Gezien distributies remasteren mijn hobby (en hopelijk ook snel mijn werk) is zou het voor mij niet veel moeite moeten zijn om een poging te doen tot het klonen van Pardus of in ieder geval het opzetten van een vrijwel complete basis. Ik wil daar best wat tijd insteken zou het noodzakelijk zijn en er geen betere oplossing is.
« Laatste verandering: Maart 11, 2012, 23:20:43 door socialdefect » Gelogd
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: Maart 12, 2012, 22:07:34 »

.....Als overige pakketten in python zijn gemaakt .......
De pakketten voor Pardus worden door middel van PiSi met build files  met de opdracht
Code:
sudo pisi bi pspec.xml
gemaakt.
Voorbeelden van build files kan je o.a. HIER en HIER vinden.
Een (beknopte) handleiding is HIER te vinden.
En daarbij is PiSiDo een zeer handig gereedschap.
atolboo
Pardus Guru

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: Maart 13, 2012, 19:28:40 »

Panda is er ook eentje.
En deze verzorgt het Video blok in Systeeminstellingen > Scherm en monitor
« Laatste verandering: Maart 13, 2012, 19:44:30 door atolboo » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte